تبلیغات
..:: منتخب جالبترین تیترها ::.. - شأن نزول آیات افك
..:: منتخب جالبترین تیترها ::..
اَشهَد اَنَکَ حَیّ لا تَمُوت حَتی تُبطِلَ اَلجِبتِ وَ اَلطاغوت. مولا جان! اگر گذرت از این صفحه بود ، بدان همیشه به یادت هستیم.
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


کد یوزر و پسورد نود 32 ، کد یوزر و پسورد کسپر اسکای ، کدهای به روز پسورد و یوزرنیم آنتی ویروسها ، منتخب بهترین نرم افزارها ، جالب ترین مطالب دینی مذهبی ، کد اوقات شرعی ، کد اوقات شرعی - با نمایش اوقات شرعی کلیه مراکز استان ها - ، داستان قوم ثمود همراه با عکس - داستان قوم لوط همراه با عکس - داستان قوم عاد همراه با عکس - تصاویر بقایای انساهای غول پیکر ، All about Islam and Mohammad ، تحدث فی القرآن ، اجمل الاحادیث من امام الحسین (ع) ، احادیث من رسول الاکرم عن خلق السموات و الارض ، اکاذیب فرقه البکریه ، رسوایی اهل سنت

مدیر وبلاگ : MJ
نویسندگان

حاكم نیشابورى در مستدرك از عایشه روایتى نقل مى‏كند كه به خوبى مى‏ رساند اهل افك تهمت را بر چه كسى وارد كردند. البته او اسامى كسانى راكه عنوان «عصبة» بر آنان صادق باشد نمى‏آورد ولى معلوم است كه آنان باید كسانى باشند كه اهل سنت نخواستند با معرفى آنها آبروى كسانى كه باید حفظ شود ریخته گردد.

عن عایشة قالت: اهدیت ماریة إلى رسول اللّه صلى‏الله‏علیه‏و‏سلم ومعها ابن عم لها. قالت: فوقع علیها وقعة فاستمرت حاملا. قالت: فعز لها عند ابن عمها. قالت: فقال اهل الافك والزور: «من حاجته إلى الولد ادعى ولد غیره» وكانت امّه قلیلة اللبن فابتاعت له ضائنة لبون فكان یغذى بلبنها فحسن علیه لحمه. قالت عایشة: فدخل به علىّ النبى صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏سلم ذات یوم فقال: «كیف ترین»؟ فقلت: من غذى بلحم الضأن یحسن لحمه. قال: «ولا الشبه» قالت: فحملنى ما یحمل النساء من الغیرة أن قلت: ما أرى شبها. قالت: وبلغ رسول اللّه ما یقول الناس فقال لعلى..

ج 4 ص 41، كتاب معرفة الصحابة، ح 2419.

عایشه مى‏گوید: «ماریة» به رسول خدا صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏آله اهداء گردید و همراه او پسر عموى او نیز بود. او به رسول خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله حامله شد. حضرت او را نزد پسر عموى او (و در مشربه أمّ ابراهیم) نهاد. اهل افك گفتند كه چون او (یعنى پیامبر صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏آله ) به فرزند نیاز داشت، فرزند غیر را به خود نسبت داد. چون شیر مادرش (یعنى ماریه) كم بود با شیر گوسفند پرورش یافت ولذا فربه شد. روزى پیامبر صلى ‏الله‏ علیه‏ و‏آله او را نزد من آورد و گفت: او را چگونه مى‏ بینى؟ گفتم: البته وقتى از شیر گوسفند استفاده كند فربه مى ‏شود. گفت: شباهت او را (با من) چى؟ من از روى حسادت گفتم: شباهتى ندارد. گفتار مردم به گوش پیامبر صلى‏ الله ‏علیه ‏و‏آله رسید، على را فرستاد... (دنباله آن را از حدیث مسلم نقل مى ‏كنیم)

عایشه در اینجا به چند نكته اشاره مى‏نماید:

1-اهل افك تهمت زنا به ماریه زدند.

2- عایشه از روى حسادت حاضر نشد بگوید كه او (یعنى ابراهیم) شبیه رسول خدا صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏آله مى ‏باشد.

3- به على علیه ‏السلام مأموریت تحقیق داده شد... .

مسلم كه در ضمن 10 صفحه حدیث افك را از عایشه نقل كرده است در آخر آن حدیثى در ضمن سه سطر از انس اینگونه مى ‏آورد:

عن انس أنّ رجلا كان یتهم بأم ولد رسول اللّه صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏سلم فقال رسول اللّه صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏سلم لعلى: اذهب فاضرب عنقه فأتاه على فاذا هو فی ركىّ یتبرد فیها فقال له على أخرج فناوله یده فأخرجه فاذا هو مجبوب لیس له ذكر فكف علىّ عنه ثمّ أتى النبى صلى ‏الله‏ علیه‏ و‏سلم فقال یا رسول اللّه انّه لمجبوب ما له ذكر

ج 4 صحیح، ص 2139، آخر كتاب التوبة، باب 11، ح 59.

خلاصه آنكه وقتى تهمت مذكور به گوش پیامبر رسید على را فرستاد كه گردن زانى را بزند. حضرتش رفت و چون او را مجبوب (كسى كه آلت مردان نداشته باشد.( یافت دست از او برداشت.

آرى، اگر قرار باشد آیاتى در تبرئه كسى نازل شود حق این است كه درباره ماریه نازل گردد كه برگشت آن به رسول خدا صلى ‏الله ‏علیه‏ و‏آله مى‏باشد كه ابراهیم را پسر غیر و در حقیقت زنا زاده دانسته‏اند. عایشه حق داشت كه از روى حسادت منكر شباهت فرزند به پدر باشد چه آنكه خود عقیم بود و بى فرزند و حسادت هوو نیز امرى رایج است مگر آنكه تقواى او مانع بروز صفات رذیله گشته بلكه با دارا بودن ملكه تقوى بتواند بر رذائل اخلاقى غلبه كرده فضائل اخلاقى را جایگزین آن كند. چنانچه از امثال ام سلمة چنین حسادتهایى نقل نشده است.

در اینجا بد نیست جمله‏اى را كه ابو داود در ج 4 سنن ص 19، كتاب الطب، باب فی الطیرة، ح 3922 از عمر نقل كرده بیاوریم. او گفت: «حصیر فی البیت خیر من امرأة لا تلد». یعنى حصیرى كه در منزل است بهتر است از زنى كه نازا باشد.

در تفسیر برهان و غیر آن مشابه آنچه كه از مستدرك آوردیم با توضیح بیشتر نقل شده و نزول آیات سوره نور را هم در همین رابطه گفته‏اند.

در هر حال با توجه به اشكالات مهمى كه در حدیث عایشه وجود دارد باید آن را طرد نمود اگر چه در صحیحترین كتابهاى روائى اهل سنت آمده باشد




نوع مطلب : مذهبـی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : ..:: منتخب جالبترین تیترها ::..، ..::گفتگوی ادیان::..،
          
جمعه 20 اردیبهشت 1392
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





نظرسنجی
نظر شما در مورد زنا عایشه بعد از پیامبر چیست؟





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :