تبلیغات
..:: منتخب جالبترین تیترها ::.. - ترس از لانه حشراتی كه در غار وجود داشت و گریه شدید ابوبكر
..:: منتخب جالبترین تیترها ::..
اَشهَد اَنَکَ حَیّ لا تَمُوت حَتی تُبطِلَ اَلجِبتِ وَ اَلطاغوت. مولا جان! اگر گذرت از این صفحه بود ، بدان همیشه به یادت هستیم.
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


کد یوزر و پسورد نود 32 ، کد یوزر و پسورد کسپر اسکای ، کدهای به روز پسورد و یوزرنیم آنتی ویروسها ، منتخب بهترین نرم افزارها ، جالب ترین مطالب دینی مذهبی ، کد اوقات شرعی ، کد اوقات شرعی - با نمایش اوقات شرعی کلیه مراکز استان ها - ، داستان قوم ثمود همراه با عکس - داستان قوم لوط همراه با عکس - داستان قوم عاد همراه با عکس - تصاویر بقایای انساهای غول پیکر ، All about Islam and Mohammad ، تحدث فی القرآن ، اجمل الاحادیث من امام الحسین (ع) ، احادیث من رسول الاکرم عن خلق السموات و الارض ، اکاذیب فرقه البکریه ، رسوایی اهل سنت

مدیر وبلاگ : MJ
نویسندگان
سمرقندى در تفسیر خود، ذهبى در تاریخ الإسلام، سیوطى در جامع الأحادیث و الدر المنثور و آلوسى در روح المعانى مى‌نویسند:


وَكَانَ فِی الْغَارِ خَرْقٌ فِیهِ حَیَّاتٌ وَأَفَاعِی فَخَشِیَ أَبُو بَكْرٍ أَنْ یَخْرُجَ مِنْهُنَّ شَیْءٌ یُؤْذِی رَسُولَ اللَّهِ فَأَلْقَمَهُ قَدَمَهُ فَجَعَلَ یَضْرِبَنَّهُ وَیَلْسَعَنَّهُ الْحَیَّاتُ وَالأَفَاعِی وَجَعَلَتْ دُمُوعُهُ تَنْحَدِرُ وَرَسُولُ اللَّهِ یَقُولُ لَهُ: یَا أَبَا بَكْرٍ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا.


در غار سوراخی‌های وجود داشت كه در آن مارها و افعی‌ها زندگی می‌كردند، ابوبكر ترسید كه از این سوراخ‌ها چیزی خارج شود و رسول خدا (ص) را اذیت كند، ابوبكر پای خود را بر سوراخ‌ها گذاشت، مارها و افعی‌ها به پای ابوبكر ضربه زده و او را نیش می‌زدند ، اشك ابوبكر بر گونه‌های جاری بود و رسول خدا می‌گفت: ای ابوبكر نترس كه خداوند با ما است .


السمرقندی، نصر بن محمد بن أحمد ابواللیث (367 هـ)، تفسیر السمرقندی المسمی بحر العلوم، ج 2، ص 59، تحقیق: د. محمود مطرجی، ناشر: دار الفكر – بیروت؛

الذهبی، شمس الدین محمد بن أحمد بن عثمان، (748هـ)، تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام، ج 1، ص 321، تحقیق د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الكتاب العربی - لبنان/ بیروت، الطبعة: الأولى، 1407هـ - 1987م؛

السیوطی، جلال الدین عبد الرحمن بن أبی بكر (911هـ)، جامع الاحادیث (الجامع الصغیر وزوائده والجامع الكبیر)، ج 13، ص 35، طبق برنامه الجامع الكبیر؛

السیوطی، جلال الدین عبد الرحمن بن أبی بكر (911هـ)، الدر المنثور، ج 4، ص 198، ناشر: دار الفكر - بیروت – 1993؛

الآلوسی البغدادی، العلامة أبی الفضل شهاب الدین السید محمود (1270هـ)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، ج 10، ص 98، ناشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت.


طبق این روایات حزن ابوبكر با دیدن تعقیب كنندگان آغاز و تا رفتن آن‌ها ادامه داشته است و تسلاى رسول خدا و یادآورى این كه خداوند با ماست، نگران نباش، براى او سودى نداشته و وى با بى‌توجهى و بى‌اعتمادى به سخن پیامبر خدا، بر حزن خود مى‌افزود تا جائى كه بر اثر اشك ریختن، اشكش بر گونه‌هایش جارى شد.!!!

برخى از مفسران و دانشمندان سنى ادعا كرده‌اند كه حزن ابوبكر نه براى خودش؛ بلكه به خاطر رسول خدا صلى الله علیه وآله بوده است؛ چرا كه اگر رسول خدا به دست مشركان مى‌افتاد، آینده اسلام به خطر مى‌افتاد.

بغوى در تفسیر خود مى‌نویسد:

وقوله عز وجل (لا تحزن إن الله معنا) لم یكن حزن أبی بكر جبنا منه وإنما كان إشفاقا على رسول الله صلى الله علیه وسلم وقال إن أقتل فأنا رجل واحد وإن قتلت هلكت الأمة.

حزن ابوبكر به خاطر ترسیدن او نبوده است؛ بلكه به این خاطر بوده كه دلش به حال رسول خدا مى‌سوخته، ابوبكر مى‌گفت: اگر من كشته شوم، یك نفر هستم؛ ولى اگر شما كشته شوید، تمام امت هلاك مى‌شوند.

البغوی، الحسین بن مسعود (516هـ)، تفسیر البغوی، ج 2، ص 293، تحقیق: خالد عبد الرحمن العك، ناشر: دار المعرفة - بیروت.

واحدى نیشابورى مى‌گوید:

قال المفسرون: کان حزن أبی‌بکر شفقةً علی رسول الله و خوفاً أن یطلع علیه.

حزن و اندوه ابوبکر به خاطر دلسوزى بر پیامبر بود. او مى‌ترسید که مشرکان جایگاه پیامبر را بیابند.

الواحدی النیسابوری، ابوالحسن علی بن أحمد (468هـ)، الوسیط فی تفسیر القرآن المجید، ج 2، ص 498، ذیل آیه 40 توبه.

قرطبى و ابن عربی، ادعا مى‌كنند كه چون پیامبر در آن زمان از ضرر مشركان مصون نبودند؛ از این رو ابوبكر براى آن حضرت نگران بود نه براى جان خودش:

الثالث أن حزن الصدیق رضی الله عنه لم یكن لشك وحیرة وإنما كان خوفا على النبی أن یصل إلیه ضرر ولم یكن النبی فی ذلك الوقت معصوما من الضرر

اندوه ابوبكر به خاطر تردید و سرگردانى نبوده است؛ بلكه به خاطر ترس بر پیامبر بوده است كه مبادا ضررى به آن ضحرت برسد؛ زیرا رسول خدا در آن زمان از ضرر در امان نبود.

إبن العربی، ابوبكر محمد بن عبد الله (543هـ)، أحكام القرآن، ج 2، ص 515، تحقیق: محمد عبد القادر عطا، ناشر: دار الفكر للطباعة والنشر - لبنان.

إن حزن الصدیق إنما كان خوفا على النبی صلى الله علیه وسلم أن یصل إلیه ضرر ولم یكن النبی (ص) فی ذلك الوقت معصوما وإنما نزل علیه والله یعصمك من الناس بالمدینة.

حزن ابوبكر به خاطر ترسیدن براى رسول خدا بوده است كه مبادا ضررى به آن حضرت برسد، رسول خدا در آن زمان از ضرر در امان نبوده و خداوند آیه «والله یعصمك من الناس؛ خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، نگاه مى‏دارد» در مدینه نازل شد.

الأنصاری القرطبی، ابوعبد الله محمد بن أحمد (671هـ)، الجامع لأحكام القرآن، ج 8، ص 146ـ 147، ناشر: دار الشعب – القاهرة.

دیگر مفسران اهل سنت از جمله ابوعبد الرحمن سلمی، ابن عادل حنبلی، فخررازی، شیخ زكریاء نیسابوری، سمرقندى و... ادعا كرده‌اند كه حزن ابوبكر براى رسول خدا بوده است:

السلمی، ابوعبد الرحمن محمد بن الحسین بن موسی الأزدی (412هـ)، تفسیر السلمی وهو حقائق التفسیر، ج 1، ص 275، تحقیق: سید عمران، ناشر: دار الكتب العلمیة - لبنان/ بیروت، الطبعة: الأولى، 1421هـ - 2001م؛

ابن عادل الدمشقی الحنبلی، ابوحفص عمر بن علی ( بعد 880 هـ)، اللباب فی علوم الكتاب، ج 10، ص 95، تحقیق: الشیخ عادل أحمد عبد الموجود والشیخ علی محمد معوض، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1419 هـ ـ 1998م؛

الرازی الشافعی، فخر الدین محمد بن عمر التمیمی (604هـ)، التفسیر الكبیر أو مفاتیح الغیب، ج 16، ص 51، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1421هـ - 2000م؛

القمی النیسابوری، نظام الدین ( 728 هـ)، تفسیر غرائب القرآن ورغائب الفرقان، ج 3، ص 51، تحقیق: الشیخ زكریا عمیران، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1416هـ - 1996م؛

السمرقندی، نصر بن محمد بن أحمد ابواللیث (367 هـ)، تفسیر السمرقندی المسمی بحر العلوم، ج 2، ص 60، تحقیق: د. محمود مطرجی، ناشر: دار الفكر – بیروت.

اولا: هنگامى سخن از انزال سكینه بر رسول خدا مى‌شود، برخى از بزرگان سنى اصرار مى‌‌كنند كه پیامبر خدا همواره در سكینه و آرامش است و نیاز به نزول دوباره آن از جانب خداوند نیست؛ ولى در این جا كه سخن از اندوه و حزن ابوبكر مى‌شود، ادعا مى‌كنند كه چون پیامبر خدا مصون از ضرر مشركان نبود، ابوبكر براى او نگران شد!!!.

اگر پیامبر خدا، همواره در سكینه و آرامش به سر مى برد و این سكون و آرامش به خاطر وعده خدا بر حفظ او از خطرهاست؛ پس در این صورت معنا ندارد كه ابوبكر براى او محزون شود؛ مگر این كه نسبت به وعده الهى مشكوك باشد؛

ثانیاً: دانشمندان سنى براى ادعاى خودشان هیچ دلیلى ارائه نكرده‌اند؛ بلكه دلیل بر خلاف آن وجود دارد؛ چرا كه اگر ابوبكر فقط بر جان رسول خدا ترسیده بود، رسول خدا مى‌فرمود: «لا تحزن ان الله معی؛ تو نگران من نباش كه خدا با من است» نه این كه به صورت جمع بفرماید: «لاتحزن ان الله معنا»؛

ثالثا: حتى اگر بپذیریم كه نگرانى ابوبكر براى رسول خدا بوده است، بازهم فضیلت و منقبتى را براى او ثابت نمى‌كند؛ چون در همان بار نخست رسول خدا به وى یادآورى كرد كه خداوند با ماست و او را از حزن و اندوه منع كرد؛ اما ابوبكر به این سخن پیامبر خدا اطمینان نكرد و بر نگرانى خود ادامه داد. این عدم اطمینان به سخن رسول خدا، اگر نقیصه بزرگى براى وى محسوب نشود، فضیلتى را براى وى به ارمغان نخواهد آورد.

شیخ طوسى رضوان الله تعالى علیه در این باره مى‌فرماید:

وقوله «لا تحزن» إن لم یكن ذما فلیس بمدح بل هو نهی محض عن الخوف.

اگر «لاتحزن» مذمتى را براى ابوبكر دربر نداشته باشد، بیان كننده مدح و ستایشى هم نیست؛ بلكه صرفا نهى از ترس است.

الطوسی، الشیخ ابوجعفر، محمد بن الحسن بن علی بن الحسن (460هـ)، التبیان فی تفسیر القرآن، ج 5، ص 223، تحقیق: تحقیق وتصحیح: أحمد حبیب قصیر العاملی، ناشر: مكتب الإعلام الإسلامی، الطبعة: الأولى، 1409هـ.

همان طور كه قرآن كریم صراحت دارد، یاد خداوند مایه آرامش دلها است:

الا بذكر الله تطمئن القلوب. الرعد / 28.

اما چرا با یاد پروردگار و نهى پیامبر اكرم از حزن، باز دل ابوبكر آرام نگرفت و نگرانى او همچنان استمرار داشت ؟




نوع مطلب : مذهبـی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : ..:: منتخب جالبترین تیترها ::..، ..::گفتگوی ادیان::..،
          
سه شنبه 28 خرداد 1392
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





نظرسنجی
نظر شما در مورد زنا عایشه بعد از پیامبر چیست؟





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :